CITROËN: 100 AASTAT JULGUST JA INNOVATSIOONI

CITROËNI AJALUGU JA PÄRAND

Alates 1919. aastast on Citroën näidanud julgust ja kustumatut inimlembust. Citroëni pärand on nüüdseks üle 100 aasta pikk ja sinna mahub üle 300 mudeli, millest mõned on autotööstuse ajalukku igavese märgi maha jätnud. Kutsume sind sukelduma siia ajaloolisse eeposse, millele pani aluse visionäärist geenius - André Citroën.

 

CITROËNI LOGO AJALUGU

Miks topeltsakid? André Citroën patenteeris 1900. aastal Poolas sellise kujuga hammasrattad, mida kasutati veskites. Ta lõi nende tööriistade tootmise äri ja see sai edukaks. Kui ta hakkas 1919. aastal autosid tootma, siis valis ta oma logoks topeltsakid, mis olid talle juba edu toonud.

KÕIK, MIDA CITROËNI LOOST TEADA TAHAKSID

1919 ANDRÉ CITROËN
Loomingulisus. Tehnoloogia. Julgus. 1919. aastal alustas André Citroën omanimelist seiklust ja tuli välja Citroën Type A-ga. 
1921-1922 CITROËNI NIMI TAEVAS

Citroën esitles oma teist mudelit: B2.

Veelgi enam julget loomingulisust - esmakordselt kirjutas lennuk autotootja nime taevasse, märkides seitsmenda Pariisi autonäituse avamist. See on Pariis. See on Citroën! 

Pariisi autonäitus: Citroën 5HP maailma esmaesitlus.

 
1922-1924 EKSPEDITSIOON SAHARAS JA AAFRIKAS

Et oma 1922. aastal lansseeritud roomiksõidukite omadustele tähelepanu tõmmata, otsustas André Citroën need saata sõidule üle Sahara kõrbe.

1924. aastal tootis Citroën 50 000 autot. Citroën esitles B10-t - esimest täielikult terasest kerega autot. 

Citroën korraldas Croisière Noire (Must kruiis) ekspeditsiooni, mille raames ületati Aafrika mander põhjast lõunasse.

 
1925 EIFFELI TORN VALGUSTATUD KIRJAGA "CITROËN"
1925. ja 1934. aasta vahel näitas Citroën Eiffeli tornil imelist reklaami, kuvades oma nime 30 meetri kõrguste valgustatud tähtedega. Selleks kulus 250 000 pirni ja 600 kilomeetrit juhtmeid. Charles Lindbergh kasutas seda orientiirina, kui ta hakkas pärast Atlandi ookeani ületamist maanduma. 
1926-1930 CITROËN B14, B15, SEEJÄREL C4 JA C6 PARIISI AUTONÄITUSEL

Citroën esitles B14, luksuslike omadustega seeriatootmisse minevat autot, ja B15, esimest kinnise kabiiniga Prantsuse tarbeautot.

1929. aastal tuli esitlemisele C6 1 - esimene Prantsuse kiire veok. Lansseeriti C4F, C4 tarbeversioon.

 
1931 CROISIÈRE JAUNE (KOLLANE KRUIIS) EKSPEDITSIOON AASIAS
Viis aastat pärast Musta Kruiisi korraldas Citroën Kollase Kruiisi. See piire ületav sõit pidi kulgema Beirutist Pekingisse. 
1932-1934 CITROËN ROSALIE JA TYPE 7A

C4G ja C6G mootorit hakati kinnitama pikisuunaliste patjade abil, et vibratsiooni vähendada.

Citroën lansseeris Rosalie seeria. Pariisi autonäitusel esitleti 8CV, 10CV ja 15CV mudeleid.

1934: Uuenduslikkus, turvalisus, mugavus, säästlikkus. 

Citroën esitles Type 7A-d.

 
1935 CITROËNI TABASID FINANTSPROBLEEMID
Traction Avanti turuletoomine ei lahendanud ettevõtet tabanud tõsiseid finantsprobleeme ning oma rahalisi kohustusi ei suudetud enam täita.  Valitsus palus peamisel võlausaldajal Michelinil ettevõtte võlad kustutada ja Citroënile kindel jalgealune tagasi anda. André Citroën suri. Tegevjuhiks sai Pierre Boulanger. 
1936-1939 TRACTION AVANT 15-SIX JA UUED KÜTUSED

Citroën esitles Pariisi autonäitusel diiselmootoriga 11 MI-d - see oli sõiduauto puhul maailmas esmakordne.

Traction Avanti perekonnaga liitus 15-Six.

Citroën lansseeris 1939. aastal tarbesõiduki TUB (Transport Utilitaire série B).

Type 23 ja Type 45 tarbesõidukid said gaasitoitel töötava mootori.

 
1945-1947 CITROËNI JAVELI TEHASE ÜLESEHITAMINE

Teise maailmasõja ajal pommitati Citroëni Javeli tehast. 1945. aastal ehitati Javeli tehas uuesti üles.

Oktoobris toimunud Pariisi autonäitusel esitles Citroën kolme mudelit: 11 B ehk 11 Normale, 11 BL ehk 11 Légère (kerge) ja 15-SixG.

Type H esmaesitlus 1947. aastal.

 
1948-1953 CITROËN 2CV ESITLEMINE

2CV esitleti lõpuks avalikkusele Pariisi autonäitusel. 27. juuliks 1990 ehitati üle viie miljoni 2CV (kõik variandid kokku).

1949. aastal esitleti Type HZ-d ja 1950. aastal 2CV Vani. Type 55 tuli 1953. aastal tarbesõiduki Type 45 asemele.

 
1955-1958 CITROËN ID 19 MONTE-CARLO RALLIL

1955. aastal esitles Citroën DS-i - otse ulmevaldkonnast pärinevat sõidukit.

Citroën lansseeris ka oma esimese nelikveolise veoki 46 CDU. 

1957. aastal liitus mudelivalikuga ID 19 ja võitis Monte-Carlo ralli. Selle tulemusel otsustas Citroën osaleda ka teistel võistlustel.

 
1960-1969 CITROËN AMI 6, DYANE, AMI 8
1960. aastal avati Rennes La Janais' tehas Bretagne'is. Ami 6 tuli samal päeval 1961. aastal esitlemisele kõikjal Euroopas, 1964. aastal esitles Citroën Ami 6 universaali. 1967. aastal liitus Citroëni mudelivalikuga 2CV ja Ami 6 vahele asetuv Dyane ning seejärel 1968. aastal ka Dyane 6. 1968. aastal lansseeriti Citroën Mehari ja 1969. aastal Ami 8. 
1970-1974 CITROËN SM, GS JA CX

Citroën M35 toodeti piiratud hulgal - kõigest 267 autot. 1968. aastal Maseratiga allkirjastatud lepingust sündis 1970. aastaks Citroën SM.

Pariisi autonäitusel esitletud Citroën GS sai 1971. aastal aasta auto tiitli, sama saavutust kordas 1974. aastal Citroën CX.

 
1976-1979 CITROËN LN, LNA JA VISA

Citroën esitles 1976. aastal CX universaali ja seejärel tutvustas Pariisi autonäitusel LN-i. 

1978. aastal saabus CX Prestige, millele järgnes Acadiane, uus Dyanel põhinev väike tarbesõiduk.

1978. aasta Pariisi autonäitusel näitas Citroën kahte uut mudelit: LNA ja Visa.

1979. aastal tõi Citroën välja Méhari 4x4.

 
1980-1987 CITROËN BX JA CITROËN AX

1980. aastal esitleti 2CV Charlestoni ja 1981. aastal saabus Visa II. 

Citroëni uus väike tarbesõiduk - C25. 1982. aastal lisandus BX ja 1984. aastal kaks väikest tarbesõidukit: C15 E ja C15 D. 

1986. aasta Pariisi autonäitusel näitas Citroën AX-i ja 1987. aastal AX Sporti ja AX GT-d.

 
1989-1994 CITROËN XM JA PARIIS-DAKARI RALLI

1990. aastal sai Citroën XM aasta auto tiitli ja 14 rahvusvahelist auhinda. Näidati elektrilist C15 ja C25. Citroën ZX Rallye Raidiga sõitnud Ari Vatanen võitis 13. Pariis-Dakari ralli.

Citroën XZ esitleti Genfi autonäitusel avalikkusele. 1993. aastal lansseeriti Xantia.

1994. aasta Genfi autonäitusel esitleti Citroën Jumperit (ka Relay) ja Citroën Evasionit (ka Synergie).

 
1995-1998 CITROËN SAXO, BERLINGO, XSARA

Citroën esitles 1995. aastal kompaktset kaubikut Jumpy (ka Dispatch). 1996. aastal tegid oma debüüdi elektriline AX ja uus Citroën Saxo.

Turule tulid Citroën Berlingo ja Berlingo Multispace. 1997. aastal liitus mudelivalikuga Citroën Xsara.

Pariisi autonäitus tähistas oma sajandat sünnipäeva ja Citroën esitles Xsara Picassot.

 
2000-2004 RALLI MAAILMAMEISTER CITROËN

2000. aastal esitleti Citroën C3 Pluriel'i ja C5, 2002. aastal toodi välja C8.

Sébastien Loeb ja Daniel Elena võitsid 2003. ja 2004. aastal Citroëniga ralli maailmameistritiitli.

2004. aasta Pariisi autonäitusel esitleti C4 luukpära ja kupeed, uut C5 ja C5 universaali ja C3 Stop&Starti.

 
2005-2008 CITROËN C1, C6, GRAND C4 PICASSO, C-CROSSER

2005. aastal algas uue Citroën C1 tootmine ja Genfi autonäitusel tuli esitlusele C6.

Citroën lansseeris 2006. aastal Grand C4 Picasso. 2007. aastal esitles Citroën C-Crosserit - oma esimest linnamaasturit.

2008. aastal näitas Citroën uut C5 ja lansseeris C3 Picasso ja Nemo Combi.

 
2009 CITROËNI UUS IDENTITEET

Citroëni uuestisünni päev on 5. veebruaril - ettevõtte looja sünnikuupäeval.

Uus Citroën C3 oma esimesel autonäitusel Frankfurdis 2009. aastal Seejärel esitles Citroën 2010. aastal Brüsselis C-Zéro't ja Pariisis uut C4.

Citroën laiendas oma mudelivalikut C4 Aircrossiga ning seejärel C4 ja C-Elysée sedaanidega rahvusvahelistele turgudele.

 
CITROËNI 100. SÜNNIPÄEV
Citroëni sajanda sünnipäeva võtmesündmus, Sajandi Kogunemine peeti 2019. aasta 19.-21. juulil Ferté-Vidame'is. See oli tõeliselt edukas: üle 60 000 inimese kolme päeva jooksul, sealhulgas kolmandik külastajatest välismaalt, üle 10 000 registreeritud kollektsionääri, ligi 4200 ajaloolist Citroëni. 

CITROËNI INTERAKTIIVNE MUUSEUM

Kas oled järgmiseks ajamasinaks valmis?

Citroën Origins'iga saad iga nurga alt uurida rohkem kui 50 Citroëni legendaarseks teinud kuulsat mudelit - nii väljast kui seest. Alates vana-autodest nagu Citroën Type A kuni ettevõtte praeguste oluliste autodeni nagu meie võidusõidu- ja ideeautod - saad näha kõiki legendaarseid autosid, mis on loonud Citroëni ajaloo, ja piiluda autotootja tulevikku.

 

CONSERVATOIRE: MAAILMA SUURIM CITROËNIDE KOLLEKTSIOON

Citroën Conservatoire pärandikeskus on meie prestiižse kaubamärgi tõeline aardekirst. Seal on maailma suurim Citroënide kollektsioon - välja on pandud üle 400 auto ja enamus neist on täiuslikus korras.